Ideology and discourse countable: some discursive strategies

Date
Asesores
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
POLITÉCNICO COLOMBIANO Jaime Isaza Cadavid
Date
2011-12-20
Abstract
Description
If one accepts that accounting is a language, and as such can play ideology, in this article aims to reflect on what are the discursive strategies used by accounting to become legitimizing the dominant economic models. Since the contribution of various researchers in the field of critical analysis and critical discourse analysis of accounting, as well as from some concepts derived from issues concerning the economic situation in Colombia, it is concluded that within the various discursive strategies operating accounts, which directly affect the training of public accountants.
Si se acepta que la contabilidad es un lenguaje y que como tal puede reproducir la ideología, en ese artículo se pretende reflexionar  Acerca de cuáles son las estrategias discursivas que utiliza la contabilidad con el fin de constituirse en legitimadora de los modelos económicos dominantes. A partir del aporte de diversos investigadores en el área del análisis crítico y del análisis crítico del discurso contable, así como a partir de algunos conceptos derivados de temas concernientes a la realidad económica colombiana, se concluye que dentro de la contabilidad operan diversas estrategias discursivas, las cuales repercuten directamente en la formación de los contadores públicos.
Titulo del recurso fuente
Keywords
lenguaje, ideología, discurso contable, legitimación, dominación, contabilidad, language, ideology, accounting discourse, legitimation, domination
Citation
Collections