ETHNOGRAPHIC STUDY ON TELEVISION AUDIENCE IN MEDELLIN (COLOMBIA). Habits, use and contexts of consumption

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Publisher
Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid
Date
2015-04-20
Abstract
Description
This article presents the habits, uses and contexts of viewership consumption in Medellin-Colombia. This is one of the objectives of an ethnographic study carried out by the research group of the faculty audiovisual communication of Politécnico Jaime Isaza Cadavid. Hereby, the sense of television viewing is explored, as well the perceptions that people from Medellin have about the public and private television, in regards to the digital TV system. These results would be present in a future edition. Families of the 16 zones in which Medellin is divided, participated in the study. The findings showed that families in Medellin watch frequently reality shows, soccer games, soap operas, series, movies, humor shows, and news. It can be heard: “Nothing than watch the small screen”, or select the Spoiler as one of the programs with highest rating in the city during zapping and zapping. Watching TV for people in Medellin means to have a moment to share with family members or friends, where comments and critics about the programs, news or actors are recurrent topics. They use to watch TV in the afternoon or at night, however they report no to be tied to any specific program, and these do not make part of their routines, they never wait for programs or follow series neither. For younger people TV is for “desparchados”.
En el artículo se presentan los hábitos, usos y contextos del consumo televisivo de la teleaudiencia de Medellín, uno de los objetivos planteados en el Estudio Etnográfico de la Teleaudiencia de Medellín, en Perspectiva de la TV Digital, adelantado por el Grupo de Investigación en Comunicación de la Facultad de Comunicación Audiovisual del Politécnico Jaime Isaza Cadavid. Proyecto en el que se explora además, el campo de sentido de “ver televisión” y la percepción que tienen los medellinenses acerca de la televisión pública y privada, en perspectiva de la televisión digital; resultados que se presentarán en posteriores artículos.  En esta etnografía, se abordaron familias de cada uno de los estratos representativos de las 16 comunas de la ciudad. Se observó, que las familias de Medellín siguen con frecuencia programas como: fútbol, reality shows, series (telenovelas), películas, noticias y programas de humor. Más que ver la “pantalla chica”, se escucha. Entre zapping y zapping, el spoiler se posiciona como uno de los relatos televisivos más visualizados. El ritual de “ver TV” implica además, la conversación y la compañía, y es que la teleaudiencia de Medellín prefiere ver la TV en familia y con amigos. No faltan los comentarios y opiniones de programas, noticias, actores, etc. En semana, la tarde - noche es el horario habitual para “ver” la TV. Esta teleaudiencia, señala que la televisión no los tiene “amarrados”, no les marca su rutina diaria, y que no esperan, ni siguen programas. Para los más jóvenes la TV es para “desparchados”.  DOI: https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n11a1  
Titulo del recurso fuente
Keywords
TV Audiences ethnographies, viewership in Medellin, televisión, Television uses, consumption habits, families and TV, Etnografía de audiencias, teleaudiencias de Medellín, televisión, usos de la TV, hábitos de consumo, familias y TV, usos y costumbres - Medellín .
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