CITIZEN COMMUNICATION IN MOUNTS OF MARIA - COLOMBIA

Date
Asesores
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid
Date
2015-03-02
Abstract
Description
Both in the world of activism around media and in academic circles there is a multiplicity of terms used to refer to non-profit media handled from instances close to the local community. These terms are: in Spanish medios alternativos, medios participativos, medios comunitarios, medios populares, medios radicales, in French médias libres is used, in English grassroots media, alterative media and citizen media. This article refers to “citizen media” coined by the author in his book Fissures in the Mediascape (2001).The Collective of Mounts of Maria came in 1994, when a small group of young intellectuals of El Carmen de Bolivar, Colombia adopted the habit of meeting in the central square. The Collective provides training in radio and television production, has a mobile cinema project, and a cable television channel. Through its “school without walls”, The Collective has created a communication space where the younger generation can reinvent as citizens ***.The article reconstructs the experience of The Collective of Mounts of Maria in which communication is used as a pretext to facilitate dreams and erode fear. So media production is not its ultimate goal, but the transformation of the imaginary, to repair damage caused by violence to the local social fabricsocial violence and also the one caused by the armed conflicto.
Tanto en el mundo del activismo en torno a los medios como en ámbitos académicos se utiliza una multiplicidad de términos para referirse a medios sin ánimo de lucro manejados desde instancias cercanas a la comunidad local. Entre estos términos se destacan: medios alternativos, medios participativos, medios comunitarios, medios populares, medios radicales, en francés se usa médias libres, en ingles grassroots media, medios alterativos y medios ciudadanos. En este artículo se alude a “medios ciudadanos” acuñado por la autora en su libro Fissures in the Mediascape (2001). El Colectivo Montes de María surgió en 1994, cuando un pequeño grupo de jóvenes intelectuales de El Carmen de Bolívar- Colombia [1] adoptaron la costumbre de reunirse en la plaza central. El Colectivo realiza capacitación en producción radial y televisiva, cuenta con el proyecto de cine callejero itinerante, y con un canal de televisión por cable. A través de su “escuela sin muros”, el Colectivo ha creado un espacio de comunicación donde las generaciones más jóvenes se pueden reinventar como ciudadanos y ciudadanas [2]. En el artículo se reconstruye la experiencia del Colectivo Montes de María en el que se utilizan la comunicación como pretexto para facilitar sueños y erosionar el miedo. Por ello su fin último no es la producción mediática sino la transformación de los imaginarios, reparar el daño causado por la violencia al tejido social local -la violencia social y también la causada por el conflicto armado.
Titulo del recurso fuente
Keywords
Alternative media, citizen media, Collective of Communication of Mounts of Maria, citizen activism, Medios alternativos, medios ciudadanos, Colectivo de Comunicación Montes de María, activismo ciudadano, cultura alternativa, alternativas sociales, participación social, activismo, acción colectiva.
Citation