Visual Narratives: perceptions of 4 blind young people, in front of the body image they express in physical activity classes, in the rehabilitating Corporation of the city of Medellin.

Date
Asesores
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
POLITÉCNICO COLOMBIANO Jaime Isaza Cadavid
Date
2022-11-11
Abstract
Description
Perceptions give space to reflect on what is done in those spaces where a subject moves. Those looks are not foreign to just a handful of people, people with diverse abilities enter that team. For this work a disability was taken, the visual one. The main objective was to identify the perceptions of 4 blind young people, between 18 and 25 years old, regarding the body image that is expressed in the physical activity class. The methodology used has a qualitative and biographical-narrative approach, based on a historical-hermeneutical paradigm. In turn, the observation sheet, the narrative interview and the photobiography are used as collection instruments. A main result is that in the classes the image of the body is not only transformed by the motor movement, it is conditioned by the emotions, perceptions and methodology that is worked on. In the same way, a main conclusion is that the blind young person makes a mental construction about his body image, based on the conception he has of normal, once he makes it, he articulates two aspects: One general, evident by what he feels, he thinks and perceives of himself; and one specific, which is the help that the other gives him with specific aspects of the image that he creates. This mental image of the body is marked by events, emotions and sensations that make the young blind person act, or express himself, in a certain way in physical activity classes.
Las percepciones dan cabida a reflexionar lo que se hace en esos espacios en los que un sujeto se mueve, esas miradas no son ajenas solo a un puñado de personas, entran en ese equipo las personas con capacidades diversas. Para este trabajo se tomó una discapacidad, la visual. El objetivo principal fue identificar las percepciones de 4 jóvenes ciegos, entre los 18 y 25 años, frente a la imagen corporal que se expresa en la clase de actividad física. La metodología empleada tiene un enfoque cualitativo y biográfico- narrativo, apoyándose en un paradigma histórico-hermenéutico. A su vez, se utiliza la ficha de observación, entrevista narrativa y la fotobiografia como instrumentos de recolección. Un principal resultado radica en que en las clases la imagen del cuerpo no solo es transformada por el movimiento motor, es condicionada por las emociones, percepciones y metodología que se trabajan. Del mismo modo, una conclusión relevante radica en que el joven ciego realiza una construcción mental sobre su imagen corporal, partiendo de la concepción que tiene de normal, una vez lo realiza articula dos aspectos: Uno general, evidente por lo que siente, piensa y percibe de sí mismo; y otro especifico, que es la ayuda que el otro le proporciona frente a aspectos específicos de la imagen que crea. Esa imagen mental del cuerpo está marcada por sucesos, emociones y sensaciones que hacen que el joven ciego actúe, o se exprese, de cierta manera en las clases de actividad física.
Titulo del recurso fuente
Keywords
ciegos, narrativa, actividad física, blind, narratives, physical activity
Citation
Collections